Yrjö Eronen Paikallishallinnon puolesta

Toimiva sote-uudistus syntyy nykyistä järjestelmää parantamalla

Kirjoitin oheisen kirjoituksen. Jälleen kerran sotesta. Sen ydin on siinä, että sosiaali- ja terveyspalvelut pitää säilyttää paikallistason hallinnassa. Yhteistyötä yksityisten toimijoiden kanssa pitää suosia, mutta isoja alan yrityksiä ei saa päästää määräysvaltaan. Kirjoitus ohessa:

Sote-uudistus on, jälleen kerran, kalkkiviivoilla. Tälläkin kertaa kalkki näyttää olevan karvas.

Uudistusta pitkään seuranneena ja osaltani siihen vaikuttaneena esitän kolme pointtia, jotka kannattaa muistaa lopullisia ratkaisuja tehtäessä.

Aikoinaan uudistuksen yhdeksi tavoitteeksi esitettiin ­kustannusten säästö. Nopeasti säästöpuheet muuttuivat kustannusten kasvun hillitsemiseksi. On tyydytty luomaan menojen kasvuautomaatti. Miksi? Siksikö, että yksityisille terveys- ja sosiaalialan yrityksille jää riittävästi jaettavaa?

Väitän edelleenkin, että sote-menoissa on mahdollisuus säästää, jos panostetaan perustason terveys- ja sosiaalityöhön ja ennaltaehkäisyyn. Ydinasia on myös se, että kaikilla sote­-toimintojen tasolla saadaan johtaminen kuntoon.

Sote-uudistuksen tavoitteeksi asetettiin myös palvelujen saatavuuden parantaminen. Kuitenkin uudistuksessa on päädytty toimintoja keskittävään maakuntamalliin. Palvelut karkaavat kauas pois. Monessa asiassa Suomessa otetaan oppia lähimaista. Kannattaa katsellakin esimerkiksi Tanskaan. Siellä, missä välimatkat ovat aivan minimaalisia verrattuna Suomeen, ollaan luopumassa itsehallintoalueista, koska ne ovat vieneet palvelut liian kauas.

Lakkauttamalla itsehallintoalueet Tanska vahvistaa kuntien roolia terveyspalveluissa. En halua kokea sitä aikaa, jolloin meillä on maakunnalliset (aluksi 18, pian 12 ja lopulta vain 5) palvelukeskukset. Mieluummin näen kunnat palvelujen järjestämisvastuussa.

Yksi hyvä sote-uudistuksen ­tavoite on ollut eri toimijoiden yhteistyön lisääminen. Rääkkylä oli ensimmäinen kunta, joka ulkoisti koko sosiaali- ja terveystoimen yksityiselle palvelutuottajalle. Malli oli periaatteessa hyvä ja toimiva. Palvelujen järjestämisvastuu ja päätösvalta niistä oli kunnalla – palvelut tuotti yksityinen yritys.

Yhdessä huolehdittiin, että palvelut toimivat. Tämä Rääkkylän ratkaisu, jota monet kunnat ovat seuranneet, turvasi pienen kunnan itsenäisyyden ja sote-palvelujen saamisen lähipalveluina.

Nykyisen sote-mallin valinnan­vapaus-ratkaisussa ulkoistaminen on käännetty yksityistämiseksi. Enää ei ole riittävän selvää, määräävätkö julkinen taho ja yksityiset auttavat palvelujen tuottamisessa vai määräävätkö yksityiset yritykset palveluista ja saavat ”avoimen piikin” rahastamiseen.

Ratkaisu on olemassa. Kehitetään sotea paljolti nykymallin pohjalta. Pidetään järjestämisvastuu paikallistasolla, panostetaan perusterveydenhuoltoon ja sosiaalitoimeen kuntatasolla kuntien yhteistyöllä, tehostetaan julkisen sektorin toimintaa ja lisätään yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyötä. Siinä avaimet toimivaan soteen.

 

Tämä kirjoitus julkaistiin Kauppalehden debattisivulla:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mielipide-toimiva-sote-uudistus-syntyy-nykyista-mallia-kehittamalla/79f527ff-567f-45a2-b3a1-9abf57cb2509

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat