Yrjö Eronen Paikallishallinnon puolesta

Jälleen sotesta

Vastineenani Karjalaisen sotekirjoitteluun julkaistiin tämänpäiväisen (13.3.2018) lehden mielipidesivulla oheinen kirjoitukseni:  

"Sotejärjestäjällä oltava kokonaisvastuu

Arvostamani toimittaja Pekka Puustinen peräänkuuluttaa oppositiolta vastuullisuutta sote-uudistuksen läpimenon varmistamiseksi (Karjalainen 10.3.2018). Miksi Pekka et ole vaatinut hallitukselta vastuullisuutta siihen, että tässä ”Suomen historian suurimmassa palvelurakenteen uudistushankkeessa” olisi käytetty parlamentaarista valmistelua? Nyt valmistelu on tehty vanhanaikaisesti kahdenkeskisenä lehmänkauppana. Keskustalle tosin taisi jäädä käteen vain talutusriimu. Kokoomuksen lehmä käyskentelee lämpimämmissä maisemissa (jotkut kutsuvat niitä veroparatiiseiksi, taivaanrannassa siintelee jotain sinistä).

Miksi sote-uudistusta ei pitäisi viedä tällä mallilla eteenpäin? Isoin asia on se, että valmisteltu malli mahdollistaa sen, että eniten apua tarvitsevat ja tuottajan kannalta ikävimmät/kalleimmat asiakkaat voidaan sysätä maakunnan (julkinen taho) vastuulle. Asunnottomat, mielenterveysongelmaiset, alkoholisoituneet ja jo vanhentuneet asiakkaat eivät sote-keskuksia kiinnosta. Tulot tulevat helppohoitoisista ja hoitoa tarvitsemattomista. Keskeinen asia sote-uudistuksessa ei ole kuitenkaan se järjestääkö palvelut yksityinen yritys vai julkinen taho. Keskeistä on se, että järjestävällä taholla on oltava kokonaisvastuu asiakkaasta koko palveluketjun osalta. Rääkkylän sotepalvelun ulkoistamisratkaisun (1.5.2011) nerokkain yksityiskohta oli se, että palvelun tuottajalla oli vastuu myös erikoissairaanhoidon kustannuksista. Miksi tästä mallista ei ole otettu oppia?

Veronmaksajana minua eniten huolestuttaa, että sote-uudistuksessa on kokonaan hylätty ajatus menojen säästämisestä. Nyt on annettu ”lupa” menojen kasvuun, kunhan kasvavat vähän hitaammin kuin aiemmin. Sosiaali- ja terveystoimen menoista voidaan säästää, jos panostamme ennaltaehkäisevään toimintaan: perustoimeentuloon, kulttuuri- ja liikuntapalveluihin, koulutukseen – siihen, että kaikilla on säälliset olosuhteet luoda oma elämänsä. Alituinen jauhaminen siitä, että vanhenevan väestön vuoksi tarvitaan lisää rahaa, perustuu ajatusharhaan, että tulevaisuuden vanhuksia hoidettaisiin samalla tavoin kuin meitä nykyisiä vanhuksia.

Pekka, moitit Li Anderssonia kaiken vastustamisesta. Oletko todella kuunnellut hänen haastattelujaan? Perehdyitkö Elina Lepomäen esittämään kritiikkiin? Miksi meidän pitäisi ajaa päin seinää, vaikka väistämahdollisuuskin olisi?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Järkevä puheenvuoro, kiitos!

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Vielä tuli mieleen yksityisistä yriyksistä. Mikäli näitä kokonaisulkoistuksia olisi paljon, pitäisi olla tarpeeksi monta yritystä, jolloin syntyisi aitoa kilpailua. Monopolit nostavat aina jossain vaiheessa hintatasoa. Kunnallisen systeemin korkea hinta johtuu ehkäpä juuri monopolista - On annettu hallinnon paisua liikaa. Yksityiset eivät anna hallinnon paisua vaan haluavat kasvattaa voittoaan, mikäli se on mahdollista. Ja ilman kilpailua voiton maksimointi onnistuu.

Käyttäjän YrjEronen kuva
Yrjö Eronen
Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Kun Pekka on näin kirjoittanut se on täyttä asiaa. Uusi sote ja maakuntamalli on nyt kalkkiviivalla maaliin menossa ja on jalostunut hyvään malliin viimeisiä fiksauksia vielä tehdään.
Vasemmiston Li Anderssonille on jäänyt jokin uudistus, modernisointi ja digitalisaatio vastaisuus kiertämään niin muutoin pirteätä olemusta.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Mitenkähän sote-uudistus on jalostunut. Sitenkö, että lokakuussa Kokoomuksen erikoissairaanhoitoon änkeämät laajennukset peruttiin joulukuussa?

Ei jalostumisesta voida puhua, jos uudistus ei täytä ainuttakaan sille asetettua terveydenhoidollista vaatimusta ja tulee vielä nykyistä paljon kalliimmaksikin. Jalostuneet ovat vain hallituksen perustelut: nyt ei voida enää peruuttaa, kun on jo niin paljon aikaa ja rahaa käytetty tai, että virheet voidaan korjata ja toimeenpano ratkaisee. Missä tahansa muussa yhteydessä moisia perusteluja pidettäisiin täysin naurettavina. Ja sellaisia tekee Suomen hallitus!

Käyttäjän Kirsiomp kuva

HE 16/2018 vp:

"Hallituksen esitys (HE 16/2018 vp) eduskunnalle laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Laissa säädettäisiin asiakkaan valinnanvapauden sisällöstä, valinnanvapauden käyttämiseen liittyvästä neuvonnasta ja ohjauksesta, palvelutarpeen arvioinnista sekä palvelujen yhteensovittamisesta, palveluntuottajien hyväksymismenettelyistä, palvelujen tuottamisesta ja tuottajia koskevista velvoitteista, palveluntuottajille suoritettavista korvauksista, tiedonhallinnasta, valvonnasta sekä valinnanvapausmallin käyttöönotosta.

Asiakas voisi valita laissa määriteltyjä suoran valinnan palveluja tuottavan sosiaali- ja terveyskeskuksen ja suunhoidon yksikön kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan ilman maakunnan ohjausta tai maakunnan liikelaitoksen tekemää palvelutarpeen arviointia. Lisäksi asiakkaalla olisi oikeus valita maakunnan liikelaitos ja sen palveluyksiköt.

Maakunnan liikelaitoksen tekemän palvelutarpeen arvioinnin perusteella asiakkaalle voitaisiin myöntää tietyissä palveluissa asiakasseteli tai henkilökohtainen budjetti, joiden perusteella asiakas voisi valita palveluntuottajan.

Henkilökohtaisessa budjetissa asiakkaalla olisi mahdollisuus vaikuttaa myös palvelujen sisältöön.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia. Lakiin tehtäisiin maakunnan verovelvollisuuteen liittyvät muutokset tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin toteuttamiseksi.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös valtiontalouden tarkastusvirastosta annettua lakia ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annettua lakia.

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020.

Laki valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta on kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan samana päivänä, kun maakuntalaki (HE 15/2017 vp) tulee voimaan tai mahdollisimman pian sen jälkeen.

STM hallitusneuvos Pirjo Kainulainen 0295 163 092"

---

Kysyin Sari Sarkomaalta täällä US:ssa hänen karusellipuheenvuorossaan, mitä mahtaa tarkoittaa, kun em. sanotaan, että "Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia. Lakiin tehtäisiin maakunnan verovelvollisuuteen liittyvät muutokset tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin toteuttamiseksi."

En saanut Sarilta vastausta. Sari myös hävisi samantien karusellista. Osaako joku muu vastata tähän? Osaisiko toinen Sari vastata? Siis Essayah - tai Sampo, tai Jari, tai Simon, tai .... Tai osaatko Sinä, Yrjö, vastata?

Toimituksen poiminnat