Yrjö Eronen Paikallishallinnon puolesta

Sote - pakotettu kuntauudistus?

Sote – pakotettu kuntauudistus?

Pääministeri Sipilä esitteli eduskunnassa 7.10.2015 hallituksen kärkihankkeita. RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anna-Maja Henrikssonin vastauspuheenvuorossa oli harvinaisen painavaa asiaa.

Tässä suora lainaus:

”Koko Suomen itsenäisyyden ajan kunnat ovat vastanneet lähidemokratian turvaamisesta. Olemme tottuneet siihen, että päätökset eri palveluista, esimerkiksi vanhustenhuollosta, tehdään lähellä niitä ihmisiä, jotka käyttävät näitä palveluja. Hallituksen historiallisen suuret uudistukset ovat nyt muuttamassa tätä keskeistä periaatetta. Hallitus haluaa luoda jättimäisiä itsehallintoalueita, joiden tehtävänä on kaiken sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen. Nämä alueet hoitaisivat lisäksi ilmeisesti myös valtion aluehallinnon sekä pelastustoimen, ehkä myös osan koulutuksesta. Monia palveluita koskeva päätöksenteko tullaan viemään hyvin kauas yksittäisestä kansalaisesta. Tämän vuoksi on mielenkiintoista, että perinteinen kuntapuolue keskusta on nyt eturivissä ajamassa uudistusta, joka tulee viemään kunnilta suuren osan niiden tehtävistä. Ministeri Vehviläinen, mitä tämä oikeastaan merkitsee? Onko asia loppujen lopuksi niin, että olette ajamassa peiteltyä jättimäistä kuntauudistusta?"

Kiitokset RKP:lle. Olette ihmisen asialla! Mitä tähän sanovat muut puolueet?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kysymys on ihan hyvä, mutta jatkokysymys kuuluu: onko nykyinen määrä kuntia itsetarkoitus?

Reino Jalas

Ei se varmaan itsetarkoitus ole. Kuitenkin lähikunta tuo asukkaille eräänlaista turvallisuuden tunnetta. Kunta tuo myös mahdollisuutta ainakin jollakin tasolla itse päättää lasten kouluista, terveyden- ja vanhustenhoidosista ym. lähialueen asioista.

Nykyisten kuntien lukumäärä, ja niiden kuntien hallinnoimisen väitetty kalleus ei lopulta ole keskeinen asia, kustannusten kannalta.

    Karkea laskelma kaikkien Suomen 317 kunnan hallinnon kuluista.
  • Kunnanjohtaja palkka .......... 70.000 €/v ......... Yht. 22.190.000 €/v
  • Muun kuntajohdon palkat ........ 300.000 €/v ... Yht. 95.100.000 €/v
  • Koko maassa kuntavaltuu- .... 4.000 €/v ....... Yht. 38.696.000 €/v
    tettuja 9.674 kpl. Kullekin
    maksetaan 4.000 €/v kokouspalkkiot
  • KUNTIEN HALLINNON KULUT ....... YHT 155.986.000 €/v

Siis kuntahallinnon kulut parisataa miljoonaa koko maassa. Tai sanotaan 400 miljoonaa, jos joku pitää yllä olevia lukemia liian optimistisina.

Vaikka kuntien määrä puolittuisi, 150 kuntaan, niin koko asian kannalta merkittävää säästöä ei synny. Kenties säästyisi palkkoina 100 miljoonaa. Mutta kuntalaisen kannalta vahingot voivat olla moninkertaiset.

Aikanaan Kataisen hallitus ajoi kuntien pakkoliitoksia. Mutta koskaan ei esitetty laskelmia että paljonko säästöä pakkoliitoksilla saadaan.
Ylimalkaiseti vain toivottiin että kuntahallinnon säästöt tuovat sen tarvittavan, miljardiluokan säästörahan sisään. Vaikka lähtösummakin on vain yllä oleva 200...400 milj. suuruinen raha.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Sanomalehti KSML kertoi soteuudistuksen olevan keskisuomessa viimemetreillä ja toteuttamista vailla valmis. Jää mietityttämään toki onko kotimaakuntani kuuro kun ei kuullut sote-uudistuksen kaatumistavai onko se aikaansa edellä. Toisaalta näyttäisisilä että uudistus on helppo kun mikään ei muutu.

Atte Peltomäki

Kuntauudistus on sote-uudistuksen onnistumisen perusedellytys, eihän siitä mihinkään pääse. Jos kuntauudistusta ei saada tehtyä ajoissa, se tapahtuu puolipitoisesti sote-uudistuksen yhteydessä, jolloin todennäköisimmin kumpikin menee vielä huomattavasti pahemmin poskelleen.

Suomen nykyinen määrä kuntia sekä hallintojärjestelmän pirstaloituneisuus on maailman kärkeä, missään muualla ei ole aluehallintojärjestelmää toteutettu yhtä monimutkaisesti ja tehottomasti.

No mutta, terveiset Helsingistä, mehän tätä vuosikymmeniä raskaasti tappiollista toimintaa olemme tähänkin asti mukisematta tukeneet. Toivottavasti tästä kuluerästä on saatu rahoille vastinetta siellä landella?

Käyttäjän YrjEronen kuva
Yrjö Eronen

Tähän kommenttiin on tosi helppo vastata. Helsingissähän, ikävä kyllä, sosiaali- ja terveystoimi hoidetaan tehottomasti ja kalliisti.
Hallintojärjestelmän pirstaloitumisesta kertoessaan kannattaisi tietää, että keski- ja etelä-Euroopan maissa kuntien määrä on suhteellisesti paljon suurempi kuin Suomessa (Sveitsi, Ranska, Saksa jne.).

Ja Atte, milloinkas ne kasvattajaseurarahat maksetaan kun landella on uusinnettu työvoimaa etelän herroille?

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Sote-uudistus perustuu EY:n tavoitteisiin.
Sosiaali- ja teveydenhoito ovat bisnestä, jolla ulkomaalainen kasvoton rahastaja/saalistaja rikastuu.

Tästä syystä tavoitteena on siirtää päätöksenteko mahdollisemman kauas kuntalaisesta.

Julkisen sektorin palveluiden romuttaminen on Suomen demareiden projekti.

Olen vuosia tutkinut kyseistä asiaa, sillä sain vuosituhannen vaihteessa kopiot Suomen EY-neuvotteluasiakirjoista 1992-94.

Ks. lisää http://jormajaakkola.fi/kunta-%20ja%20sote-uudistus

Toimituksen poiminnat